Saturday 7 September 2019

Kelah; Raja ikan air tawar Malaysia



Kelah bersaiz MANTAP! (Foto: FB Nor Azman)

Trofi! (Foto: FB Nor Azman)

Ikan idaman/lesen kaki pancing Malaysia. 

IKAN kelah atau mahseer merupakan antara spesies bernilai tinggi dan sering menjadi buruan kaki pancing khususnya di negara kita. 

Selain mempunyai nilai tinggi dibuat hidangan makan, spesies daripada keluarga kap ini juga menjadi ikan sukan yang sangat popular sehingga digelar ‘Raja Sungai’ di kalangan pemancing.

Secara amnya, kelah dikelaskan dalam tiga genus iaitu Tor, Neolissochilus dan Naziritor. Gelaran mahseer biasanya merujuk kepada spesies dalam genus Tor. 

Di negara kita, spesies kelah telah dikenal pasti sebagai Tor tambroides (Bleeker, 1854) atau Malayan mahseer.

Dalam pengelasan taksonomi, perincian spesies agak sukar dibezakan kerana mempunyai sifat luaran yang hampir sama. 

Gelaran mahseer biasanya merujuk kepada spesies dalam genus Tor. Di negara kita, spesies kelah telah dikenal pasti sebagai Tor tambroides (Bleeker, 1854) atau Malayan mahseer.

Mengimbau kembali ke belakang, spesies kelah pertama telah dihuraikan secara saintifik oleh Francis Buchanan-Hamilton sekitar 1822 iaitu Tor tor (Short-gilled mahseer). Hamilton juga merupakan penemu kepada spesies T. putitora (Golden mahseer, Himalayan mahseer). 

Taburan spesies ikan kelah boleh dijumpai di kawasan sungai yang berarus deras dan berjeram. Taburan spesies ini juga merentasi beberapa negara Asia Tenggara seperti Myanmar, Thailand, Malaysia, Indonesia, Kemboja dan Laos sehingga ke beberapa bahagian di India. 

Pun begitu, kebanyakan sistem sungai berjeram termasuk di negara kita semakin rosak lantas mengundang risiko yang semakin tinggi kepada habitat ikan kelah. 

Risiko kehilangan habitat secara langsung mengancam kemandirian spesies ikan kelah sehingga dikelaskan sebagai spesies terancam.

Antara penyebab utama terhadap kemungkinan kepupusan spesies ini termasuklah aktiviti pembalakan, pencemaran sungai, pancingan tanpa kawalan dan juga aktiviti pembinaan yang sering dikaitkan dengan pembinaan empangan.



Taksonomi
Kingdom: Animalia
Phylum  : Chordata
Kelas     : Teleostomi
Order     : Cypriniformes
Keluarga: Cyprinidae
Genus    Tor 
                 Neolissochilus
                 Naziritor
Spesies  : Tor tambroides , Bleeker, 1854
                Tor douronensis, Valenciennes, 1842

                Tor tambra, Valenciennes, 1842

Info
Lokasi pancingan kelah popular: 
- Royal Belum, Tasik Kenyir, Sungai Keniam, Taman Negara Endau-Rompin, Kuala Koh. Tidak terkecuali beberapa lokasi di Sabah dan Sarawak 

No comments:

Post a Comment