Wednesday 25 September 2019

Guna palam pencucuh ganti batu ladung


Palam pencucuh terpakai.

HARGA batung ladung di pasaran ketika ini memang keras dan boleh bikin pening kepala. Batu nombor 20 misalnya, khabarnya ada kedai yang menjualnya harga puluhan ringgit.

Bagaimana pula untuk pancingan yang tinggi risikonya menjadikan batu ladung sebagai ‘tukun’ di dasar seperti di sungai dan juga muara, pantai. Andai kata kalau sebiji batu no 4-8 berharga RM1 dan ke atas dan setiap trip diandaikan menggunakan 10 batu ladung serta purata ia akan sangkut 3-4 ketul, berapa pula nilai wang yang lebur untuk trip dua kali sebulan dan darab dengan setahun.



Gunakan kreativiti untuk mengikat palam pencucuh pada perambut.  

Apa kata korang jimatkan kos batu ladung terutama pancingan dasar di lokasi-lokasi risiko dengan menggunakan barang terpakai. Caranya adalah menggunakan palam pencucuh (plug) terpakai yang boleh didapati secara percuma di bengkel-bengkel motosikal.  

Untuk tentukan berat, korang boleh timbang berat palam pencucuh (gunakan penimbang elektronik) berkenaan. 



Gunakan kreativiti untuk mengikat palam pencucuh pada perambut.  

Kemudian tandakan berat mengikut berat yang anda kehendaki menggunakan marker pen dan korang boleh tambah berat dengan menambah bilangan palam pencucuh berkenaan (terpulang cara mana untuk korang ikat dan gabungkan). 

Untuk laut dalam, boleh gunakan potongan batang besi (besi yang digunakan membuat cerucuk bangunan) dengan cara mengubahsuainya di bengkel pertukangan. 

Bahkan, ia sebenarnya bukan perkara baru, pemancing tradisional yang menggunakan botol mineral yang di dalamnya diisi dengan bancuhan simen.  



Dalam hobi memancing, anda patut kreatif agar tidak terbeban dengan kos yang sebenarnya boleh dijimatkan.  

Memancing sememangnya menuntut kos tinggi. Pendek kata, selagi dapat mengurangkan kos, ia sudah cukup baik untuk poket korang. Selamat mencuba!    

No comments:

Post a Comment